امروز در این مقاله به ویژگیهای "اقتصاد دانش محور" اشاره شده و کارآفرین به عنوان نیروی محرکه اصلی مورد توجه قرار میگیرد. در این نظام اقتصادی نوآوران، صاحبان فکر و ایده سرمایههای اصلی یک بنگاه اقتصادی و از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب میشوند. در این مقاله همچنین به نتایج حاصل از یک کارتحقیقاتی در رابطه با کارآفرینی در ایران و آثار اقتصادی و صنعتی آن اشاره شده و باتوجه به نتایج حاصله بر ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی تاکید میشود. در نهایت به منظور توسعه کارآفرینی در کشور پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
مقدمه
ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد. شاخصهای سخت افزاری و داراییهای مشهود که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی نقش تعیین کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و داراییهای نرم افزاری داده است. اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا آنهایی بودند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند نظیر راکفلرها، امروز ثروتمندترین مردم دنیا فردی دانش مدار و کارآفرین مانند بیل گیتس مدیر شرکت مایکروسافت در آمریکاست. لذا توسعه اقتصادی دنیای امروز برپایه نوآوری وخلاقیت و استفاده از دانش استوار است. این اقتصاد را اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانش محور میگویند.
تولید علم و دانش، بهره گیری ازدانش و گسترش آن در سطح جامعه در تمام زمینههای اجتماعی توانمندی و قدرت ایجاد مینماید. کشورهایی که بخش قابل ملاحظه ای از تولید علم و دانش را به خود اختصاص داده اند، از نظر صنعتی توسعه یافته و ازتوان اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردارند.
بدیهی است تولید علم و دانش جز از راه تحقیق حاصل نمیگردد.
رابطه سرمایه گذاری درامر تحقیقات وتولید علم و رابطه تولید علم با توان اقتصادی و سیاسی کشورها یک رابطه مستقیم است. به کارگیری دانش و مدیریت در هر جامعه زیر بنای نوآوری و خلاقیتهاست. بنابراین لازمه رشد اقتصادی در دنیای امروز توسعه مراکز تولید دانش، فنّاوری و مهارتهای فنی است که مهمترین آنها دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی هستند (1). دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به عنوان رکن اساسی در توسعه همه جانبه کشور باید از هر نظر مورد حمایت قرار گیرند و محققان و اساتید باید از جایگاه ویژه ای برخوردار باشند تا با آسایش خیال قادر باشند نیروهای جوان و طالب علم کشور را اهل فکر و نظر، نوآور و خلاق پرورش دهند. در دنیای امروز بزرگترین سرمایههای یک بنگاه اقتصادی نیروهای اهل فکر، یادگیرنده و خلاق آنها هستند و این نیروها کسی جز کارآفرینان نیستند.
کارآفرین کیست؟
اگر بپذیریم که در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است باید بستر لازم را برای رشد کسانی که ایده را به محصول، علم و دانش را به صنعت تبدیل مینمایند، فراهم سازیم. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرین در جامعه مشخص میشود لذا میتوان گفت:
کارآفرین ارتباط دهنده دانش و علوم با صنعت و بازار است.
در قرن شانزدهم میلادی کارآفرینی برای اولین بار مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفت و تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریههای اقتصادی خود تشریح نموده اند.(2)
نظر به اهمیت موضوع و نقش کارآفرینی در اقتصاد ملی و جهانی، تولید ثروت و ایجاد اشتغال به تدریج نه تنها اقتصاد دانان بلکه صاحبنظران سایر رشتهها از جمله روانشناسان، جامعه شناسان و حتی تاریخ دانان، از زوایای مختلف موضوع را بررسی و به ارائه تعاریفی از کارآفرینی پرداختند. اما با تمام تفاوتها در تعاریف تقریباً همگی بر نوآور بودن، تصمیم گیر بودن، متعهد بودن و مخاطره پذیر بودن کارآفرین اتفاق نظر دارند. تعاریف زیادی از واژه کارآفرینی به عمل آمده که هر یک ابعادی از ویژگیهای کارآفرینی را ارائه میدهد. اما شاخصههای کارآفرین به قدری زیاد است که نمیتوان تمام آن را در یک جمله یا عبارت خلاصه نمود.
کارآفرین، نوآور و خلاق، مخاطره پذیر و مسئولیت پذیر است. او هدف گرا، واقع گرا و رشدگراست. کارآفرین دارای عزم و اراده، اعتماد به نفس و استقلال طلب است. قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفکر مثبت، توانمندی در ایجاد ارتباط از دیگر ویژگیهای کارآفرینان است. کارآفرین به چالشها پاسخ مثبت میدهد، با مشکلات و موانع برخوردی مثبت دارد و از دانش به خوبی بهره میگیرد. او تلاش میکند تا دانش تولید شده در مراکز تحقیقاتی را به دانش تولید محصول تبدیل نماید و محصولی قابل رقابت به بازار ارائه دهد.
در یک نگاه کلی میتوان کارآفرینی را به دو گروه اساسی تقسیم نمود. کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی. اگر نوآوری و ساخت محصولی جدید یا ارائه خدماتی نو با توجه به بازار، حاصل کار فرد باشد آن را کارآفرینی فردی و اگر حاصل تلاش یک تیم در سازمانی باشد آن را کارآفرینی سازمانی مینامند.
جاذبة اصلی کارآفرینی چه در بعد فردی و چه در بعد سازمانی آن بی حد بودن نوآوری است. کارآفرینان با ویژگی خلاقیت، براساس فرصتها در زمانهای مناسب قادرند محصولی جدید یا خدماتی نو به بازار ارائه نمایند. نوآوری فرایندی است پایان ناپذیر، زیرا نمیتوان برای تولید علم حد و مرزی قائل گردید. در اقتصاد مبتنی بر دانش، نوآوران و صاحبان فکر سرمایههای اصلی شرکتهای تولیدی و کارآفرین هستند. امروزه 70 تا 75 درصد سود در شرکتهای نرم افزاری و دارویی از طریق سرمایههای عقلانی کارکنان حاصل میگردد.(3)
بسیاری از کارآفرینان فعالیت خود را در قالب ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط
2SME)ها) شروع مینمایند. این شرکتها سهم به سزایی در توسعه صنایع پیشرفته
3 (HT) و ایجاد اشتغال داشته و نسبت به شرکتهای بزرگ از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند. لذا بسیاری از دولتها متقاعد شده اند که باید بستر رشد را برای واحدهای کوچک و متوسط در قالب مراکزرشد، پارکهای صنعتی و فنّاوری فراهم سازند و آنها را تا مدت زمانی که بتوانند به صورت یک شرکت مستقل وارد بازار شوند حمایت کنند. در کشورهای جنوب شرقی آسیا %95 کل بنگاههای اقتصادی و صنعتی کشورهارا «SMEها»تشکیل داده و به عنوان رکن اساسی در اقتصاد و اشتغال کشورها تاثیر گذارند.(1)
در کشور ما مراکز حمایت از کارآفرینان بسیار محدود و کارآفرین با تمام مشکلات ضمن تلاش جهت تبدیل ایده به محصول باید تمام خطر سرمایه گذاری را خود عهده دار باشد. مراکز حمایت از کارآفرینان به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و عدم حمایت جدی از طرف نهادهای ذیربط قادر نیستند پاسخگوی نیازهای مالی کارآفرینان باشند. کارآفرینان با ایجاد «SMEها» با سرمایه محدود خود و گاهی با دریافت مقداری وام وارد یک حرکت اقتصادی و صنعتی میشوند و در بسیاری از مواقع زندگی و امکانات خود را در راه توسعه صنعتی از دست میدهند. با تولید دانش فنی یک محصول، توسط کارآفرین، شرکتهای تولیدی خارجی توسط عوامل خود در کشور از این تواناییها اطلاع یافته و قیمت محصول خود را چنان پائین میآورند که کارآفرین توان رقابت را از دست داده و در مدت کوتاهی هستی خود را از دست بدهد. در این مواقع اگر کارآفرین حمایت نشود چگونه میتوان انتظار داشت کارآفرینی و ایجاد « SMEها » در کشور توسعه یابد.
چه باید کرد ؟ چه نظام کنترلی برای واردات باید داشت تا ضمن حفظ انگیزه در کارآفرین محصول او نیز چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت قابل رقابت در بازار باشد؟
نتایج یک تحقیق در رابطه با کارآفرینی
مرکز تحقیقات گسترش یکی از شرکتهای تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در رابطه با مقوله کارآفرینی تجربه بسیار ارزنده ای دارد. در طول بیش از سه سال فعالیت در رابطه با کارآفرینی حدود 120 کارآفرین را مورد حمایت مالی وفنی قرار داده است. از این تعداد کارآفرین تاکنون 40 کارآفرین پروژه خود را تمام و حاصل تلاش آنها وارد یا در شرف ورود به بازار است.
به عنوان یک کار تحقیقاتی دستاوردهای این 40 کارآفرین مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج این ارزیابی میتواند معیاری از موفقیت و نقش کارآفرین در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور باشد. مرکز تحقیقات گسترش، نتایج این تحقیق و دستاوردهای حاصل از آن را در مجموعه ای تحت عنوان « کارنامه کارآفرینی شماره 1 به چاپ رسانده است. (4)
اگر به این نتایج با دقت توجه شود قطعاً دیدگاهها نسبت به کارآفرینی تغییر اساسی پیدا خواهد کرد و مسئولان ذیربط مطمئن خواهند شد که راه شکوفایی اقتصادی و توسعه صنعتی در گروی توسعه کارآفرینی است. در این مقاله خلاصه نتایج حاصل شده از این تحقیق ارائه و بررسی میشود.
- جمع وام پرداختی به این 40 کارآفرین توسط این مرکز 25292 میلیون ریال و جمع آوردة (سرمایة ) خود کارآفرینان جهت اجرای پروژهها 41833 میلیون ریال است. بنابراین جهت اجرای این 40 پروژه جمعاً مبلغ 67125 میلیون ریال مورد نیاز بوده که %37 آن از طریق وام کارآفرینی تأمین و %63 آن را کارآفرین از منابع داخلی خود تأمین نموده است.
- این 40 پروژه برای 837 نفر اشتغال مستقیم ایجاده نموده است. یعنی کارآفرین به ازای هر 30 میلیون ریال وام دریافتی یک اشتغال ایجاد نموده و اگر سرمایه خود را هم به این مبلغ اضافه نماید تقریباً به ازای هر 80 میلیون ریال یک شغل ایجاد شده است. طبق اظهارات مسئولین هزینه ایجاد یک شغل در صنعت بیش از 200 میلیون ریال است. اما کارآفرین به عنوان بخش خصوصی مولد و با به کارگیری بهینه منابع این مبلغ را به 80 میلیون ریال کاهش داده است.
- این 40 پروژه برای 1456 نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد نموده اگر این تعداد به اشتغال مستقیم اضافه گردد هزینه ایجاد یک شغل به مراتب کاهش میباشد.
- از این 40 پروژه 8 مورد آن به ایجاد دانش فنی منجر گردیده است. اگر قرار بود دانش فنی ایجاد شده از شرکتهای خارجی خریداری گردد مبلغی که میباید بابت آن پرداخت شود از جمع وام دریافتی به مراتب بیشتر میشود. ضمن اینکه ایجاد دانش فنی در کشور، بومی سازی آن را آسان و اعتبار کشور را درجهان افزایش میدهد.
- در این میان در 3 مورد کار کاملاً جدید بوده و برای اولین بار در ایران انجام شده است.
- از بخش تحقیق و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) در 4 مورد حمایت شده که در هر مورد فرآیندی جدید در تولید یا محصولی جدید به خط تولید اضافه شده است.
- با استفاده از فرایندهای جدید در ساخت، انجام پروژههای کارآفرینی در 26 مورد منجر به توسعه فنّاوری شده است.
- در این میان 11 کارآفرین توانسته اند با ثبت 11 شرکت جدید فعالیت صنعتی و اقتصادی خود را در قالب « SMEهای» ایجاد شده دنبال نمایند.
- با فروش محصولات تولیدی کارآفرینان در طول زمان انجام پروژه کارآفرینی بیش از 595/6 میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل شده است که با ادامه فعالیت کارآفرینان در صنایع ایجاد شده روند صرفه جویی ارزی به طور پیوسته ادامه خواهد یافت.
با نگاهی به نتایج ذکر شده میتوان به میزان موفقیت طرح توسعه کارآفرینی پی برد. مهمترین آثار توسعه کارآفرینی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فنّاوری، افزایش تعداد ثبت اختراعات و ابداعات، تولید دانش فنی، ایجاد اشتغال و SMEها، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه است که در نتیجه میتواند افزایش ثروت ملی را در برداشته باشد. کدام سرمایه گذاری میتواند در این حد آثار مثبت اجتماعی و اقتصادی از خود باقی گذارد. آیا براستی میتوان مسیری بهتر از مسیر توسعه کارآفرینی جهت توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور یافت. باید از این تجربه ارزنده دنیا با توجه نیروهای مساعد فراوان در کشور بخوبی استفاده و با جدیت برای توسعه کارآفرینی برنامه ریزی کنیم.
مهمترین آثار توسعه کارآفرینی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فنّاوری، افزایش تعداد ثبت اختراعات و ابداعات، تولید دانش فنی، ایجاد اشتغال و SMEها، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه است که در نتیجه میتواند افزایش ثروت ملی را در برداشته باشد.
مرکز کوفما که رابطه با مسائل کارآفرینی فعالیت دارد وضعیت کارآفرینی را در 29 کشور جهان ارزیابی کرده و اطلاعات بسیار با ارزشی در گزارش خود ارائه داده است.
بررسی دقیق این گزارش میتواند در برنامه ریزی جهت توسعه کارآفرینی با ارزش باشد. این مرکز حداقل با 2000 نفر کارآفرین در هر کشور تماس گرفته، به بررسی وضعیت آنها پرداخته و با بیش از 950متخصص ملی در امور کارآفرینی گفتگو داشته و حجم وسیعی از اطلاعات استاندارد شده ملی هر کشور مورد بهره برداری قرارداده است. پس از بررسیهای عمیق، جمعیت کارآفرین را در کشورها از نظر سطح فنّاوری و نوع فعالیت به دو گروه اساسی دسته بندی نموده است.
1- فعالیتهای کارآفرینی بر اساس ضرورتها
2- فعالیتهای کارآفرینی بر اساس فرصتها
- این مطالعات نشان میدهد که حدوداً 4/1 میلیارد نفر نیروی کار در محدوده سنی 20 تا 64 سال در این کشورها زندگی میکنند که از این جمعیت 150 میلیون نفر (بیش از %10 نیروی کار) درگیر فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی هستند.
- در این گزارش اشاره شده است که %54 از کارآفرینان (حدود 80 میلیون نفر کسانی هستند که بر اساس «فرصتها» فعالیتهای صنعتی و کسب کار مورد علاقه خود را ایجاد نموده اند. اغلب این افراد در کشورهای توسعه یافته یا در بخشهای توسعه یافته کشورهای در حال توسعه فعالیت خود را دنبال مینمایند. برای مثال در یک کشور توسعه یافته، کارآفرین تلاش میکند با افزایش توانمندی مثلاً دستگاه تلفنهمراه تمام نیازمندیهای ارتباطی و اطلاعاتی مشتری را تأمین نماید، لذا با توسعه فنّاوری توانمندی محصول را بالا برده و در نتیجه بازار و فرصتهای جدید برای فروش محصول خود به وجود میآورد.
بر اساس همین گزارش %43 از کارآفرینان (حدود 63 میلیون نفر) کسانی هستند که بر اساس «ضرورتها» فعالیتهای کارآفرینی خود را دنبال میکنند. اغلب این افراد در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته مشغول به فعالیت اند. در این کشورها نیازهای اولیه و ضرورتها، مبنای فعالیتهای کارآفرینی قرار میگیرد. لذا سطح فنّاوری و نوع خدمات کارآفرینی بر اساس فرصتها و ضرورتها بسیار متفاوت است.
کارآفرینان مرد %70 جمعیت کارآفرینان را تشکیل میدهند. به عبارت دیگر مردان کارآفرین دو برابر زنان هستند. در دو کشور ایتالیا و نیوزلند تعداد کارآفرینان مرد و زن تقریباً برابرند.
- افراد 25 تا 44 سال بیشترین جمعیت کارآفرین (%55) و افراد 18 تا 24 سال %23 و افراد 45 سال به بالا %22 کارآفرینان را تشکیل میدهند.
سرمایه گذاری خطرپذیر یکی از عوامل مهم در توسعه کارآفرینی و منابع تامین آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. در کشورهای مورد مطالعه سرمایه مورد نیاز کارآفرین از دو منبع اصلی تامین میگردد.
1- سرمایه خطر پذیر کلاسیک
این سرمایهها از طریق منابع رسمی کشور تامین و در اختیار کارآفرین قرار میگیرد. مانند سازمانهای حمایت کننده از کارآفرینان و بانکهای مرتبط با توسعه صنایع.
2- منابع مالی غیررسمی
این بخش از سرمایه توسط خود کارآفرین، بستگان، دوستان و سایر افرادی که میخواهند در پروژه مشارکت داشته باشند تامین میگردد. این بخش از منابع مالی در سراسر جهان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به طور متوسط به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری از نوع سرمایه خطر پذیری کلاسیک مقدار 6/1 دلار سرمایه گذاری از نوع منابع مالی غیررسمی وجود دارد میانگین سرمایه گذاری غیررسمی در کشورهای مورد مطالعه %1/1 تولید ناخالص داخلی (GDP ) کشورهاست حداکثر آن %7/3 در کره و حداقل آن %14/0 در برزیل است.
در گزارش مذکور عوامل موثر در کارآفرینی به صورت نمودار و جدول نشان داده شده و کشورهای مورد مطالعه با یکدیگر مقایسه شده اند. در پایان گزارش وضعیت هر یک از کشورها به طور مستقل ارزیابی شده و نکات کلیدی که باعث رونق کارآفرینی یا کاهش سطح کارآفرینی در کشور شده است را بیان میکند. این گزارش میتواند برای علاقمندان به موضوع کارآفرینی بسیار با ارزش باشد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به سطح فرهنگی، روابط اجتماعی، نظام آموزشی، نوع حمایتهای دولتی، زیر
ساختهای اجتماعی، دسترسی به سرمایههای خطر پذیر، مهارتهای کسب و کار و سطح فنّاوری، سطح کارآفرینی در بین کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. اگر چه افزایش فعالیتهای کارآفرینی باعث رونق وتوسعه اقتصاد ملی هر کشور میگردد اما این رابطه یک رابطه خطی با شیب یکسان نیست.
بررسیها نشان میدهد در کشورهایی که زیرساختها و قوانین حمایتی مناسبی دارند، قانون مالکیت معنوی رعایت میشود و هزینه قابل ملاحظه ای در بخش تحقیقات و بخشهای تحقیق و توسعه (R&D ) صرف میشود. کارآفرنیی دارای سطح بالاتری براساس
فرصتهاست. در کشورهای وارد کننده صنایع پیشرفته (HT) سطح کارآفرینی اغلب پائین و فعالیتهای کارآفرینی براساس ضرورتها شکل میگیرد.
کارآفرین نوآور و خلاق، مخاطره پذیر و مسئولیت پذیر است. او هدف گرا، واقع گرا و رشدگرا است. کارآفرین دارای عزم و اراده، اعتماد به نفس و استقلال طلب است. قدرت تخیل، دور اندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفکر مثبت، توانمندی در ایجاد ارتباط از دیگر ویژگیهای کارآفرینان است.
در دنیای امروز که فنّاوری به سرعت تغییر مییابد، کارآفرینان چه در بعد فردی یا سازمانی آموختن و پیوسته آموختن را در اولویت قرار داده و میدانند. امروز آن دورانی که مهارتی را در مدرسه یا بازار میآموختند و تا پایان عمر از آن استفاده میکردند، به سر آمده است. امروز سازمانهای توسعه ای و کارآفرینان یادگیری دائمی را به عنوان یک ویژگی در خود نهادینه کردهاند تا بتوانند با بهره گیری از دانش در هر فرصت مناسب محصولی جدید با خدماتی نو و قابل رقابت به بازار ارائه دهند.
قطعاً امروز یکی از دغدغههای اساسی در کشور ایجاد اشتغال مولد برای جوانان است. بنابراین باید با برنامه ریزی دقیق بستر لازم را فراهم نمود، تا یادگیری و خلاقیت در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود. باید روح کارآفرینی در سراسر کشور گسترده گردد تا جوانان کشور با شور و اشتیاق وارد فعالیتهای کارآفرینی شوند و خود مولد کار باشند نه به دنبال کار در جامعه سرگردان به سر برند.
برای رسیدن به این هدف که «ایران فردا را ایران کارآفرین بسازیم» باید برای مواردی همانند موارد اشاره شده ذیل که به عنوان پیشنهاد مطرح شده برنامه اجرایی تهیه کنیم و مصمم و معتقد باشیم که راه گریز از بحران بیکاری و راه توسعه اقتصادی و صنعتی جز از راه توسعه کارآفرینی میسر نخواهد بود.
1- آموزش مهم ترین و کلیدی ترین نقش در توسعه کارآفرینی دارد. باید موسسات آموزشی اعم از دبیرستانها، مراکز آموزش حرفه ای، دانشکدهها و دانشگاهها آموزشهای لازم را جهت توسعه کارآفرینی و فرهنگ سازی در دستور کار خود قرار دهند، در آموزشها باید به ابداع و خلاقیت بها داده شود نه محفوظات.
2- نقش کارآفرین در توسعه صنعتی، اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه باید به صورت یک باور همگانی درآید و این اعتقاد به وجود آید که در دنیای امروز و در «اقتصاد دانش محور» رشد و توسعه از طریق نوآوری و خلاقیت امکان پذیر است.
3- انجام تحقیقات بنیادی به عنوان پایه و اساس تولید علم و تحقیقات کاربردی به عنوان به کارگیری مبانی علمی در توسعه فنّاوری مورد حمایت و نتایج حاصله به طور پیوسته ارزیابی و دستاوردهای آن به زبان ساده در سطح جامعه ترویج میشود تا در ذهن جوانان شکوفههای نوآوری و خلاقیت شکل گیرد.
4- بخشهای تحقیق و توسعه (R&D) شرکتها باید حمایت شوند و به نقش کارآفرینان در تولید محصولی جدید و فرآیندهای نو در تولید بها داده شود. میدان رشد برای افراد خلاق و کارآفرین باز باشد، تا هم افزایی لازم در مراکز تحقیق و توسعه به وجود آید و انگیزه کار مضاعف گردد.
5- سازمانهای توسعه ای باید با حمایت مالی و هم کاری دانشگاهها نسبت به ایجاد مراکز توسعه کسب و کار کوچک (SBDC) تلاش جدی نموده تا هستههای کارآفرینی در این مراکز شکل گیرند.
6- مراکز مالی حمایت کننده از کارآفرینان در سراسر کشور فراگیر گردد. دولت و موسسات مسئول توسعه فنّاوری با مکانیزمی (ساز و کاری) مناسب این مراکز را پشتیبانی و بخشی از خطر سرمایهگذاری را قبول نمایند.
7- قوانین و مقررات مالی و مالیاتی به گونه ای تدوین شود که انگیزه لازم جهت
فعالیتهای کارآفرینی به وجود آید.
خرید تولیدات شرکتهای کارآفرین و سایر محصولات داخلی باید با برنامه ریزی مناسب مورد حمایت دولت قرار گیرد، به گونه ای که ضمن ایجاد انگیزه برای تولیدات داخلی به رقابت پذیر بودن محصولات نیز توجه شود.
8- افراد کارآفرین مورد حمایت و احترام باشند و کسب درآمد و ثروت از طریق کارآفرینی یک ارزش محسوب گردد.
9- شهرکهای علمی تحقیقاتی و صنعتی که قادرند خدمات مراکز رشدی به کارآفرینان و صاحبان ایده ارائه دهند باید در مکانهای مناسب کشور ساخته شوند. این شهرکها با حمایتهایی که از کارآفرینان به عمل میآورند ضمن هدایت آنها هزینه ایجاد SMEها را برای کارآفرین کاهش میدهند. البته باید در ساخت اینگونه فضاها از تجربیات سایر کشورها و تجربیات موجود در کشور بهره گرفت.
امید است مسئولین ذیربط به منظور توسعه کارآفرینی با تعیین هدف، با معیاری قابل اندازه گیری، مشخص نمایند مثلاً تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، باید %15 از نیروی کار درگیر فعالیتهای کارآفرینی باشد تا این تصمیم زمینه را برای برنامه ریزی جهت رسیدن به هدف فراهم آورد.
کارآفرینی مهمترین شاخص توسعه
اگرچه ازدیربازودرگذشته های بسیاردوروجودکارآفرینان بعنوان "عاملان تغییر"برای جوامع انسانی تحول آفرین ومحسوس بوداماامروزه به لحاظ تعدادبیشماری ازالزامات وایجادشرایط منحصربفرد وویژه ای توجه به این مقوله ازاهمیت دوچندانی بالاخص درتسهیل فرایندتوسعه ی اقتصادی واجتماعی برخوردارگردیده است به گونه ای که میتوان ازآن بعنوان یک رویکرداستراتژیک ومزیت آفرین وعامل چابکی درنظام های اقتصادی واجتماعی سال های آغازین هزاره ی جدید نام برد.
باتوجه به ویژگی ها ومختصات بارز این عصر که عصرتلاقی انقلابات عظیم فناورانه همچون ظهور وهمه گیرشدن تکنولوژیهای اطلاعاتی،نانوتکنولوژی و تکنولوژی زیستی نام گرفته و بادیگرمظاهرانقلاب دیجیتالی و الکترونیکی که بسیاری ازنظامات اجتماعی بالاخص ماهیت کسب وکارها و برخی دیگرازتعاملات اجتماعی ،اقتصادی وفرهنگی جوامع رادستخوش تغییرات بنیادین قرارداده وبسیاری ازشالوده های استواردیرین رانیزمتزلزل نموده است وباعنایت به تغییرات شتابناکی که درعرصه های متعددزندگی انسانی درشرف روی دادن است وجامعه گسترده ی جهانی راباچالش های جدی رویارونموده است،چالش هایی همچون رویارویی باپدیده ی عظیم جهانی شدن باهمه پیامدها وابعادآن مانندروی کارآمدن سازمانها ومجامع قدرتمند جهانی،اتحادیه ها وپیمان های گسترده فرا منطقه ای،شرکت های غول پیکر فراملیتی ویکپارچگی بازارها،تغییر فرهنگ وهویت ملی کشورهاوحاکمیت فرهنگ وهویت دیجیتالی،حاکمیت نظم سایبرنتیکی،تحقق "دهکده ی جهانی"وظهور"من جهانی" و"امتزاج وهیبریدیتی نژادی"درعرصه های اجتماعی،همچنین تغییرگسترده ی پاره ای از مفاهیم وکارکردها وایجادپارادایم های نوین بخصوص درعرصه های اجتماعی-اقتصادی ....همه وهمه حکایت ازلزوم توجه به تابیر راهکارهای نوینی جهت سازگاری وبرون رفت وگذار ازتلاطمات وامواج خروشان تحولات گسترده وپیامدهای آن ونیز هموارساختن مسیرروبه تعالی وعبورظفرمندانه کاروان ترقی واعتلای جامعه به سرمنزل مقصد توسعه ورشد وشکوفایی دارد.
کارآفرینی بعنوان یکی ازاستراتژی های اثربخش درمحیط عصرحاضر،الگویی کارامدجهت حصول به اهداف توسعه اقتصادی-اجتماعی قلمداد می گردد.امروزه از آن بعنوان موتورمحرکه ی توسعه ونیز عامل ایجادمزیت رقابتی درجهت رشد وبقای جوامع نام برده می شود به گونه ای که آن بعنوان یکی ازشاخص های مهم حتی دربین ممالک پیشرفته وتوسعه یافته موردنظر وامعان اندیشمندان واقع گردیدو همه ی این مزایا ودستاوردهای درخشان متکی به وجودویژگی های متعالی درانسان های توانمند،متعهد،خودباور ومسئولیت پذیر بنام کارآفرین که واجد مختصات گرانسنگی همچون: پیشگامی،نوآوری وخلاقیت،آینده نگری،تعهد،اعتمادبه نفس بالا،استقلال طلبی وتعالی جویی می باشند.
آنان انسان های پاک نهادی هستند که بعنوان سرمایه های عظیم انسانی منشا وموجدتاثیرات حیاتی درروند پیشرفت جامعه وکشور می باشند.انسان کارآفرین عموداستواربنیان سترگ توسعه است که دارای امتیازات وشایستگی های والایی می باشدو باکمک آن توان زایدالوصفی درپاسخگویی به نیازهای جدید وروبه تزایدجامعه ازطریق ایجاد وشناسایی فرصت های مغتنم محیطی ونیزمهار وکنترل تهدیدهای ناخواسته ی موجود وتقلیل آثارمخرب وکاهنده ی آن دارد.اوهمچنین ازطریق درک بالای شرایط والزامات محیطی وازراه بکارگیری مهارت های متعدد وویژگی های برجسته ی کارآفرینانه وترکیب وانسجام آنها باعوامل ویافته های ارزشمندمحیطی توان خلق وایجادآثار وفواید ومزایای منحصربفردی راپیدا می کندکه منجربه رفاه وآسایش وسعادت وآرامش همه ی آحادجامعه میگردد.اوفردی است که به تعبیرشیوای"جفر ی تیمونز"از هیچ همه چیز خلق میکندودرسرشور وشوق خلقت را می پروراند.کارآفرینان را می توان عاملان قدرتمند تغییر نامید که تسریع بخش وتسهیل گر دگرگونی ها وتحولات بنیادین در جوامع می باشند.
آنان ارتقا دهنده منابع ازسطحی به سطح دیگر می باشندتاارزش افزوده ی بیشتری را استیصال نمایند وتحرک بخش عوامل اقتصادی محسوب می گردند.آنها همچنین به ارتقای بهره وری به عنوان اکسیرحیات بخش کشورهاپرداخته وازراه اشتغال کارآمد ومولد همه ی عوامل به رشد وتوسعه ی بسیاری ازشاخص ها کمک نموده وبه بسیاری از ناهنجاری ها،اضطرابات وناامنی های اجتماعی خاتمه می بخشند.کارآفرینان سرمایه های عظیم وبی بدیل انسانی برای جوامع تلقی می گردند که بااتکا به تلاش ها وتوانمندی های بالای آنان کاستی ها وناملایمات اقتصادی –اجتماعی از آن جوامع رخت برمی بندند.ُ
باشناسایی ودرک این ویژگی ها واوصاف متعالی درکارآفرینان وبکارگیری آنها بواسطه آنان ،امروزه ازکارآفرینی به عنوان یکی ازکارآمدترین عوامل مزیت آفرین نام برده شده وتوصیه میگردد که لازم است تاآن بعنوان یک راهبردحیاتی موردتوجه وعنایت ویژه ملت ها ودولت ها واقع گرددودرراه اعتلای فرهنگ غنی کارآفرینی وباهدف بهره مندی ازتمام ظرفیت ها وتوانمندی های بالفعل وبالقوه کارآفرینانه فارغ ازهرگونه تعلقات وگرایشات وبدوراز هرگونه قشری نگری وجزیره ای عمل نمودن،همه ی نهادها،دستگاه ها ،موسسات ودست اندرکاران بطورمنسجم ومنطبق باآمیزه های برآمده ازرویکرد سیستمیک باتمام توان وپتانسیل های موجود درجهت آموزش ،ترویج وتوسعه واقعی آن درسطح همه ی لایه ها واقشار اجتماع همت گمارند.
این مهم بالاخص درجامعه ی ایرانی که ازجهت اشتغال وبهره وری ومهارت یافتگی نیروهای آماده برای کاردارای کاستی های زیادی میباشد وازتبعات نامطلوب آن نظیرناامنی های اجتماعی واضطراب ها وناملایمات رنج می برد بسیارحایز اهمیت خواهد بود ولذا توصیه میشود بعنوان راه برون رفت ازوضعیت بوجود آمده بویژه آسیب های اجتماعی وچالش هایی که ازآن ناحیه کشور رامتاثرساخته است ازاشاعه وترویج کارآفرینی وبکارگیری کارآفرینان به طرز چشمگیرحمایت گرددکه دراین رهگذر همه ی نهادهای اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی-آموزشی وایدئولوژیکی مسئولیت دارند تابه حمایت همه جانبه ودلسوزانه ازاین قشرمتعهد،تلاشگر،مجاهد وخستگی ناپذیربرآمده وعرصه راجهت حضورومشارکت فعالانه وپرثمرآنان آماده ساخته تاکارآفرینان بدورازهرگونه دغدغه ومشکلی وباتمام توان وقواازراه نوآوری وخلاقیت وباورود به عرصه های جدید کسب وکاررونق وتوسعه رابه جامعه ارزانی داشته ودرراه شکوفایی وپویایی وتعادل اقتصادی ونیز تامین امنیت اجتماعی ، کشوروملت رابه سوی آینده درخشان ومتعالی رهنمون سازند.آینده ای که برازنده ی شان وعظمت دیرین ملت بزرگ وتاریخ ساز ایران باشد.کشوری که مهد انسان های فرهیخته ومتعهد است وبه جرات می توان ادعا نموداگرسیاست های حمایت،هدایت وترویج کارآفرینی راباجدیت وبه گونه ی اصولی ومستمر بکارگرفت یکایک شیرمردان وشیرزنان این مرز پرگهرمصادیق واقعی وحقیقی کارآفرینی اطلاق خواهندگشت وهرکدام پشتوانه وسرمایه ی عظیم وبی بدیلی درراه کسب جایگاه واقعی جهانی برای این کشورخواهندگردید.چه اینکه این مدعا به کرات ازسوی ایرانی متعهد وفرهیخته به اثبات رسید ودراین موردتاریخ انگشت تحیرگزیده است.
بدیهی است دراین راستا مسئولیت ونقش بی بدیل نهادهای علمی،آموزشی،پرورشی نظیرنظام آموزش وپرورش عمومی،دانشگاهها ومراکزآموزش عالی،حوزه های علوم دینی،رهبران دینی وفرهنگی،نخبگان ودانشمندان وفرهیختگان وتریبون های عمومی مانندمساجد،پایگاههای نمازجمعه،صداوسیما وارباب جراید ورسانه ها بیش ازدیگرآحادجامعه بسیارحیاتی وکارامد خواهد بود.
اینک که به این حقیقت واقف گردیدیم که اعتلا وشکوفایی وعظمت وتضمین آینده ملت وکشوردرگرو اشاعه وترویج کارآفرینی بعنوان استراتژی مهم توسعه می باشدبرهمگان فرض است تادرایجاد وبسط وگسترش "نهضت ملی کارآفرینی "که خوددرراستای "نهضت عظیم علمی "درکشوراست ازهمه توان وظرفیت ها ومساعدتها استفاده نموده وبعنوان یک باورملی وعزم استوارعمومی آن را درکشورنهادینه نموده تامنجر به غروروافتخارملی گردد.بنابراین پیشنهاد می گرددکه به منظوربهینه نمودن تلاشها وباهدف تحقق همه ی آرمانهای کارآفرینانه لازم است ضمن عنایت ویژه به مقوله کارآفرینی بعنوان یک میثاق ملی درراه توسعه،شکوفایی ورشد واعتلای کشور" کمیته ملی کارآفرینی" کشور متشکل ازدلسوزان عرصه ی سیاست ،فرهیختگان وفرزانگان حوزه ودانشگاه ،نخبگان ملی دربسترمتعالی تعلیم وتربیت تشکیل گردیده تامسولیت ساماندهی وانسجام همه ی تلاش ها وکوششها ی لازم درراه نهادینه سازی فرهنگ متعالی کار وکارآفرینی
راعهده دارگردیده ونقش هماهنگ کننده وراهبردی رادرجهت تجمیع فعالیت ها وفراهم کردن بسترهای لازم ونیز احتراز ودوری ازهرگونه موازی کاری ها بعهده گیرد.
دراین صورت میتوان امیدوار شدکه این الگوی کارآمدبصورت خودجوش توسط آحادملت پذیرفته شده ونهضت عظیم تلاش ومجاهدت درراه شکوفایی واعتلای اقتصادی- اجتماعی تارفع کلیه کاستی ها وبه بارنشستن کلیه تدابیر وتمهیدات کارآفرینانه فراگیرخواهدگردید وجامعه رادرحصول به همه ی ارزش های کارآفرینانه درراه زدودن لکه های فقر وتوسعه نیافتگی ونیز خشکاندن ریشه های ناامنی واضطراب های اجتماعی یاری می نماید.
وبرآحادملت نیز فرض است تا کارآفرینان رابه سان دلیرمردان عرصه های تلاش ومجاهدت وسربازان فداکار وحماسه آفرین جبهه های سرافرازی پاس بدارند ویار ویاور آنان ودوشادوش آنها ازبذل عنایت ومهربانی ومهرورزی نسبت به آنان دریغ نورزند.
درخاتمه این نوشتاردگرباره به جهت نقش ورسالت عظیم نهادهای علمی ،مجامع دانشگاهی ،نخبگان واساتید ومعلمان ومربیان معظم ونیزاصحاب قلم ورسانه ها درراه اعتلای فرهنگ کارآفرینی ونیزبارز نمودن نقش کارآفرینان بعنوان عاملان واقعی تحول وشکوفایی جامعه تاکید می گرددکه بعنوان یک الزام وضرورت انکارناپذیرهمه این عزیزان که درمراحل مختلف وبمراتب دلسوزی وتعهد خودرانسبت به پیشرفت وسعادت ملت ابرازداشته اندوهمواره دغدغه ونگرانی اعتلای ملی رااعلام نموده اندبایدبعنوان پیش قراولان وپیشگامان این نهضت عظیم درخط مقدم طلایه داران راستین وحامیان حقیقی این حرکت تعالی آفرین گردند
کارآفرینی؛موتور محرک توسعه
کارآفرینی امروزه عنصر اساسی در تحول و توسعه جوامع مختلف است. کارآفرینان نیز با شناسایی و خلق فرصتها، جوامع را از دستیابی باز داشته و آن را به سمت توسعه رهنمون میسازند.
کارآفرینان در واقع با تخصص خود، منابع را مدیریت میکنند تا محصول یا خدمتی جدید ارائه کنند، اما یکی از مشکلات در این حوزه نبود تعریفی جامع از کارآفرینی است. وقتی از بسیاری از مردم یا حتی کارشناسان سوال میشود که کارآفرینی چیست، میگوید: کارآفرینی ایجاد کار و ایجاد شغل است. این تعریف یک بعد از موضوع کارآفرینی است. امروز شاید در خصوص این تعریف که کارآفرین فرد خطرپذیر است اجماع وجود داشته باشد و بسیاری از کارشناسان معتقدند، کارآفرین کسی است که خطرپذیر است و توانایی برقراری ارتباط بین تولیدات و خدمات، سازماندهی و نظارت و تولید محصول یا خدمت جدید را دارد. موضوع کارآفرینی در ایران نیز جدید است و شاید در سالهای اخیر توجه ویژهای به این موضوع شده است و شرایط برای رشد کارآفرینی فراهم شده است.وزارت کار و امور اجتماعی، توسعه کارآفرینی و شناسایی این افراد را یک راهبرد اساسی خود قرار داده است و در سالهای گذشته با برگزاری جشنوارههای استانی و ملی برای رشد فرهنگ کارآفرینی در تلاش است. در سالی که گذشت بیش از 270 کارآفرین برتر در سراسر کشور انتخاب شدهاند و 11 نفر از کارآفرینان ملی نیز در این جشنواره معرفی میشود.
کارآفرینی از زبان کارشناسان احمد بزرگیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامیگفت: باید از فعالیتهای کارآفرینی حمایت منطقی کرد، بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه با فراهم آوردن امکانات لازم و کاهش زمان ارائه تسهیلات به کار آفرینان، سبب جذب هر چه بیشتر سرمایهگذاری توسط آنها میشوند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای سرمایهگذاران بخشخصوصی فرش قرمز پهن کرد، میافزاید: در صورتی که تسهیلات بانکی و اداری فراهم شود و نگرش مسوولان نسبت به کارآفرینان و سرمایهگذاران تغییر و به سمت مثبت جهت گیری کند، خواهیم توانست با گردآوری سرمایه لازم، شاهد توسعه فعالیتهای کارآفرینی باشیم.
نماینده مردم سبزوار با اشاره به اینکه توسعه کارآفرینی نیازمند جذب سرمایهگذار و تشویق کارآفرین است، اضافه میکند: هر سرمایهگذاری کارآفرین نیست و هرکارآفرینی نیز سرمایه لازم را برای انجام فعالیتهای کارآفرینی ندارد.
وی میگوید: دامنه تاثیرات کارآفرینی بر جامعه بسیار وسیع است و از تغییر در ارزشهای اجتماعی تا رشد شتابان اقتصادی را در بر میگیرد.
هادی غنیمیفرد رییسخانه صنعت و معدن میگوید: همواره کارآفرینان قادر به تامین تمامیسرمایه و امکانات مورد نیازِ کسب و کار جدید خود نیستند، به همین دلیل باید دولت یا دیگر حامیان مستقل حاضر به پذیرش ریسک مورد نیاز کارآفرین بوده و «سرمایه مخاطرهپذیر» را فراهم و آنها را در مراحل مختلف کارآفرینی همراهی کنند.
وی اضافه میکند: در تمامیکشورهای جهان متداول است که سرمایهگذار و کارآفرین صنعتی که سبب ایجاد اشتغال برای عده کثیری میشود و بسیاری از نیازهای جامعه را نیز رفع میکند فقط حدود 20درصد از سرمایه را باید ارائه کند و موسسات پولی و بانکی نیز با سود متناسب، مابقی نیاز کارآفرین را فراهم میکنند.
جلیل مکینهچی، رییس هیاتمدیره گروه صنعتی جم نیز میگوید: کارآفرین باید ریسک پذیر باشد یعنی بتواند نسبت به موقعیت، شرایط، امکانات و برای کسب موفقیت احتمالی مبارزه کند.
وی که مدیریت راهاندازی بزرگترین پالایشگاه تصفیه روغن خاورمیانه در قشم را بر عهده دارد، متذکر میشود: سه دلیل مهم کشورها برای توجه به مقوله کارآفرینی، تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد است در حالیکه در کشور ما به اشتباه این مفهوم فقط با اشتغالزایی برابر شده و فقط برای حل مشکل اشتغال به سمت کارآفرینی پیش میرویم.
کارآفرین نمونه چهارمین جشنواره تولید ملی، تصریح کرد: با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در اقتصادهای نوین (ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط)، کشورهای مختلف مصممانه برنامههای مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیدهاند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویاییشان را ادامه دهند.
مهندس مکینه چی با اعلام تاسف از اینکه در کشور ما، افراد بیشتر روحیه «کارمندی» دارند تا کارآفرینی و ریسکپذیری، اظهار امیدواری میکند تا مدیران کشور بکوشند بر مبنای یک برنامهریزی جدی، به ارتقای فرهنگ کارآفرینی در کشور نائل شوند.
در پایان باید گفت؛ بدون توجه کافی به مقوله «کارآفرینی» تحقق مولفههای تولید، بهرهوری و توان افزایی فنی و صنعتی به منظور رشد و توسعه در عرصه اقتصاد حاصل نمیشود، زیرا مولفههای مذکور مجوز ورود تولیدات داخلی به بازارهای هدف خارجی هستند.
بنگاههای زودبازده بستر رشد کارآفرینی را فراهم آورد یکی از موانع اصلی در رشد و توسعه کارآفرینی در کشور نداشتن سرمایه است.
بسیاری از کارآفرینان معتقدند؛ طرح بنگاههای زودبازده بستر لازم را برای اجرای ایدههای آنان فراهم آورده است.
کارآفرین برتر استان بوشهر گفت: تسهیلات زودبازده بستر لازم را برای رشد کارآفرین فراهم آورده.
محسن دلکش-کارآفرین برتر استان بوشهر- گفت: روشهای سنتی پاسخگوی تولید نیست و ما برای تولید مدرن مجبور به خرید ماشینآلات جدید هستیم. در این زمینه 550میلیون تومان وام دریافت کردیم. مدیرعامل شرکت آبزی فرآیند بوشهر با اشاره به این که این شرکت جزو چند شرکت برتر در فرآوری آبزیان است، گفت: توانسته ایم در مدت زمان فعالیت، بازارهای صادراتی فراوانی پیدا کنیم، به طوری که در صورت فراهم بودن ظرفیت تولید، امکان صادرات چهار هزار تن محصولات تولید شرکت از جمله میگوبرگر، میگو سوخاری، ماهی برگر و انواع فیله فراهم است.
وی ادامه داد: در حال حاضر انواع آبزیان فرآوری شده در این شرکت شامل میگوبرگر، ماهی برگر و ماهی سوخاری و غیره تولید میشود که به لحاظ کیفیت و هم استفاده نکردن از مواد افزودنی در کشور بینظیر است. راه اندازی این واحد با بهرهگیری از تسهیلات زودبازده انجام شد و در طرح اولیه پیش بینی 15 فرصت شغلی جدید و تثبیت 25 فرصت شغلی دیگر ایجاد شده بود که با افزایش تولید تعداد افراد شاغل به 90 نفر رسید که این دو برابر تعهد اشتغال ایجاد شده است.
دلکش تصریح کرد: در سال 85، بیش از 400 تا 500هزار دلار صادرات داشتیم و ظرفیت تولید شرکت سالانه بین هزار و 500 تا دو هزار تن است که میتوانیم با حضور در بازارهای جدید آن را افزایش دهیم. وی تاکید کرد: باید توجیه فنی و اقتصادی طرحهای موجود دقت بیشتری شود و در بررسیها این دقت صورت گیرد تا منابع، مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.
تلاش وزارت کار برای توسعه کارآفرینی ستودنی است وزارت کار و امور اجتماعی در چند سال گذشته بستر مناسبی را برای رشد فرهنگ کارآفرینی و حمایت از ایدههای کارآفرینان فراهم ساخته است.محمد زارعی، کارآفرین برتر استان سیستان و بلوچستان میگوید: برنامههای وزارت کار برای توسعه کارآفرینی و حمایت از صاحبان ایده و اندیشه بهترین فرصت برای توسعه اقتصادی کشور است.
وی که از تسهیلات زودبازده بر سر اجرای طرح خود استفاده کرده است میگوید: مجتمع اقتصادیهامون ثمر، یک مجتمع اقتصادی چندمنظوره است که با 98 سهامداران راهاندازی شده است که در صورت اتمام بخشهای مختلف 1500 شغل بهطور مستقیم و 7هزار شغل به طور غیرمستقیم ایجاد میشود. در مرحله اول آن میدان مرکزی میوه و تره بار را راهاندازی کردهایم که در نیمه اول امسال به بهرهبرداری رسیده است. این مجتمع 380 شغل مستقیم و دوهزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.
برای ساخت کل مجتمع 20میلیارد تومان هزینه پیشبینی شده است که برای ساخت میدان میوه و تره بار 5/5میلیارد تومان هزینه شده است که 5/4میلیارد تومان آن از طریق سهامداران تامین و 5/1میلیارد تومان آن در قالب طرحهای زودبازده، تسهیلات دریافت کردهایم که البته یکمیلیارد تومان به طور کامل دریافت شده است و 500میلیون تومان آن در حال دریافت است.
پس از طرح میدان مرکزی میوه و تربار، طرح سردخانه 5هزار تنی به اجرا درآمده است که بخشی از آن توسط سهامداران و بخشی دیگر قرار است از طریق اعطای وام انجام شود که هنوز بانک وام را پرداخت نکرده است.
از دیگر طرحهایی که در این مجتمع تعریف شده است، باید به مرکز عرضه مستقیم موادغذایی، پروتئینی و شیلاتی بهصورت عمدهفروشی و واحد بستهبندی اشاره کنم که اگر این مراحل را پشت سر گذاشتیم، طرحهای گردشگری نیز مدنظر قرار دارد. در مجموع با راهاندازی این مجتمع 1500 شغل مستقیم و 7هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. نکته دیگر این که طرح میدان مرکزی میوه و ترهبار اولین میدان ساخته شده توسط بخشیخصوصی است. وی میگوید: اجرای این طرح با موانع زیاد روبهرو بود که بخش عمدهای از آن مربوط به مسوولان مختلف استان بود در حالی که شهرداری بخشی از یک میدان مرکزی میوه و ترهبار را ساخته بود به دلایل مختلف حاضر نشد. این طرح را به ما واگذار کند. اکنون که این مرکز میتوانست شغل زیادی ایجاد کند به انبار تبدیل شده است. به هر حال با کمک همکارانی در اتحادیه طرح ساخت میدان را شروع کردهایم و همانطور که گفتیم تاخیر بانکها در پرداخت وام علاوه بر افزایش هزینهها به دلیل تورم و عدم احتساب آن در طرحهای توجیه اولیه، از جمله مشکلات است.
در طرح بنگاههای زودبازده را در توسعه کارآفرینی موثر میداند و میگوید: طرح بنگاههای زودبازده بسیار موثر و راهگشا است به شرط آنکه بانکها مشکل ایجاد نکند. تاخیر بانکها موجب میشوند طرح در زمانبندی موردنظر به بهرهبرداری نرسد و هزینهها را افزایش دهند. بهویژه در استانی که نیازمند حمایت جدی از کارآفرینان است تاخیر بانکها در پرداخت تسهیلات موجب میشود قیمت تمام شده طرح افزایش یابد و در پارهای از موارد توجیه خود را از دست بدهد. اما اگر طرح بنگاههای زودبازده بهدرستی و بدون کارشکنی بانکها اجرا شود، بسیار موثر است.
در مجموع باید از حرکت وزارت کار در توسعه کارآفرینی قدردانی و این جشنواره بسیار اثرگذار است و میتواند دیگران را تشویق کند تا ایدههای خود را به اجرا درآورند.
کارآفرینان به رشد بهرهوری کمک میکنند مدیرعامل شرکت فرآورده سبوس مازند نیز میگوید: توانایی علمیکارآفرینان به رشد بهرهوری در طرحهای زودبازده اقتصادی میانجامد.
سیدمسعود شهرآیینی، مدیرعامل شرکت فرآوری سبوس مازند با اشاره به نگرش مثبت دولت به طرحهای زودبازده اقتصادی گفت: واگذاری تسهیلات به کارآفرینان موفق زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را فراهم میکند.
شهرآیینی گفت: ریسکپذیری و سرمایهگذاری، همچنین توانایی علمی کارآفرینان میتواند از عوامل مهم بهرهوری در اجرای طرحهای زودبازده اقتصادی باشد.
وزارت کار آموزشهای کارآفرینی را توسعه دهد آموزش کارآفرینی نیز یکی از مولفههای اصلی در رشد این مقوله در جامعه است. وزارت کار و امور اجتماعی برای توسعه کارآفرینی در جامعه، دورههای آموزشی متعددی را برگزار کرده است.کارآفرین برتر استان کردستان میگوید: وزارت کار با برگزاری دورههای مختلف آموزشی میتواند به توان و ظرفیت علمی آنها کمک کند.
لزوم آموزش فنیحرفهای به کارآفرینان ارائه آموزشهای فنی و حرفهای به کارآفرینان، زمینه ارتقای بهرهوری بنگاههای زودبازده اقتصادی را فراهم کرده است.
به گزارش روابط عمومیوزارت کار و امور اجتماعی رامین قبادی، مدیرعامل شرکت مهندسی نوید کردستان گفت: وزارت کار و امور اجتماعی با ارائه آموزش فنی و حرفهای به کارآفرینان زمینههای توسعه این گونه طرحها را در مناطق مختلف کشور ساخته است.
وی که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت میکند، افزود: این شرکت در سال گذشته و با توجه به نیاز بازار کار منطقه و با کمک سازمان آموزش فنی و حرفهای اولین دوره آموزش مهندسی پزشکی را در غرب کشور برگزار کرد.
قبادی افزود: بنگاههای زودبازده اقتصادی نقش مهمیدر اقتصاد کشورهای در حال توسعه دارند و این طرحها فقط با نظارت مستقیم دولت و مجموعه وزارت کار به نتیجه خواهند رسید.
توسعه کارآفرینی بستر رشد اقتصادی کشور را فراهم میکند رییس موسسه کار و تامین اجتماعی نیز معتقد است: نرخ رشد اقتصادی کشور هم اکنون پنج تا شش درصد است که با توسعه کارآفرینی در چشمانداز افق 20 ساله، ایران رتبه اول منطقه را از نظر علمی و فناوری و رشد اقتصادی به دست میآورد. دکتر محمدرضا سپهری رییس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: برای رسیدن به افق چشمانداز 20 ساله کشور و کسب رتبه اول منطقه از لحاظ علمی، فناوری و رشد اقتصادی نیازمند توجه به امر کارآفرینی هستیم. وی افزود: رسیدن به اهداف برنامههای چشمانداز و افزایش نرخ رشد اقتصادی و شاخص توسعه انسانی تنها به کمک کارآفرینی تحقق مییابد.
وی تاکید کرد: اقتصاد دولتی مبتنی بر نفت مانع رشد و توسعه اقتصادی است؛ چرا که اقتصاد دولتی از کارآیی و بهرهوری پایین برخوردار است. وی ادامه داد: با ایجاد محیط رقابتی و به کارگیری سرمایهها و استعدادهای مردمی سهم بخشخصوصی در اقتصاد افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: کارآفرینی باعث استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده در اقتصاد، ایجاد محیط رقابتی، بهبود کیفیت محصولات تولیدی توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه انتقال تکنولوژی و فناوریهای جدید میشود.
وی افزود: ایجاد محیط رقابتی در کشور باعث تخصیص بهینه منابع شده و این امر کاهش و رفع فقر و بهبود کیفیت زندگی مردم را به همراه خواهد داشت.